Selecteer een pagina

Dit is wat jou met STIP zal onderscheiden van je collega’s in de markt, die net als jij graag online op willen vallen. In dit blog, eerder uitgegeven als mailsequence voor lezers van Mariannes Mail, deel ik de 7 geheimen van supergoede teksten met je.

Belangrijk om deze geheimen te weten wanneer jij met je content, en dus ook je teksten, de juiste mensen aan wil trekken. De juiste mensen zijn die mensen die graag met jou (of jouw producten) willen werken. Omdat jij teksten schrijft die anders zijn dan die van anderen …

Geheim 1

Simon Sinek gaf het al aan. Schreef er boeken over. Het bracht hem de doorbraak naar het grote publiek, internationaal.

Het gaat om je WAAROM

In zijn legendarische TedTalk had hij het over de Why van Apple en Steve Jobs. En in zijn boek geeft hij meer voorbeelden, die je veel kunnen leren over marketing, je mensen meekrijgen, het inspireren en motiveren van je publiek.

Waarbij ik je in dit blog graag de eye-opener geef dat die why, dus jouw WAAROM, ook voelbaar mag zijn in je tekst. Daar is een belangrijke reden voor. Dat is waar gevoel een rol gaat spelen.

1: schrijf met gevoel

Een van de geheimen van een supergoede tekst is dat die met gevoel geschreven is.
Dat is óók waarom liedjes soms echt binnen kunnen komen. Of een goede quote voor altijd bij je blijft.
Dat is wat die waarom dus doet: die waarom is wat verbinding brengt.
Dat is die belangrijke reden. Jouw waarom verbindt.

Waarom vind ik het nu zo belangrijk om dit met je te delen?

Heel simpel. Het is mijn missie jou te helpen met jouw expertise voor meer mensen van betekenis te zijn. En dat kan als jouw mensen zich door jouw tekst aangeraakt voelen, getriggerd. Gemotiveerd. Geïnspireerd. Verwonderd. En zich daardoor bovenal door je tekst verbonden voelen met jou.

Dat gebeurt NIET als jij een van de zovelen bent die een bericht schrijft, met dezelfde strekking en inhoud als een collega in je branche al doet. Omdat het op die manier ‘gewoon slim’ zou zijn.

Misschien raak je dan wel … maar raken is iets anders dan verbinding.
Jouw waarom, je intentie, dat gevoel: dat is wat ervoor zorgt die verbondenheid ontstaat.

Goed.
Jouw vraag is: hoe doe je dat dan?

Het volgende kan hierbij helpend zijn. (Pak je journal bij en mijmer hierop:)

Jouw bedrijf. Wat wil jij nu werkelijk betekenen met wat jij doet?
Wat wil je nu werkelijk voor je mensen in gang zetten?
Veranderen? Met de diensten die jij verleent? De producten die je verkoopt?

Neem hier zeker een halfuur tot een uur de tijd voor, zodat je door blijft schrijven en écht bij die kern komt, de kern van jouw waarom.

Met 5 regels uit je brein op papier zetten en stoppen, kom je namelijk echt niet bij dat gevoel …

En dan, steeds als jij een tekst wil schrijven, lees vóór je gaat schrijven door wat je hier opgeschreven hebt. Pas dan pak je dat toetsenbord erbij. Of die pen.

En ga je schrijven …

 

Geheim 2

Je kunt er soms moe van worden.

Het gaat altijd over de ideale klant: je moet die wel goed kennen.

Met grote regelmaat hoor je businesscoaches en ook marketingexperts hierover vertellen.

En ze hebben gelijk .…

maar:

Ik geef je hierbij toch graag een andere invalshoek.

Ik noem de ideale klant liever: je lievelingsmens.

Lievelingsmensen zijn mensen die jij het liefste wil helpen.
Omdat je wéét dat je ze met je expertise helpen kunt.

Als het dan over supergoede teksten gaat, is er één ding dat je nooit mag vergeten:

2: Supergoede teksten sluiten naadloos aan op de leefwereld van die lievelingsmensen.

Naadloos.

En dat kan alleen
als jij
die leefwereld
kent.

Als je bewust de tijd neemt

om je in die leefwereld te verdiepen.

Hoe doe je dat dan?

Met openheid. Oprechte nieuwsgierigheid.
En je verdiept je in hun leefwereld op minstens de volgende drie punten.

Punt 1: Daar waar jouw expertise behulpzaam is;
Punt 2. Wat er allemaal speelt waardoor de stap naar jouw expertise een logische en slimme stap is;
Punt 3. Wat er allemaal speelt waardoor de stap naar jouw expertise spannend kan zijn, of minder makkelijk is.

Dat is iets anders dan zomaar een rij demografische gegevens in excel zetten (ook belangrijk overigens én behulpzaam).

Wat gebeurt er als jij je met openheid en oprechte nieuwsgierigheid in die leefwereld verdiept?

Dan schrijf je teksten die ervoor zorgen dat de lezers zich gehoord voelen.

Gezien.

Ze begrijpen dat jij wéét wat ze bezighoudt.

Waarom dat belangrijk is?

Omdat dat onderdeel is van

verbinding maken.

Je creëert content en schrijft teksten om verbinding te maken.

En echte verbinding ontstaat als een ander zich in een relatie gehoord voelt, gezien.

Dan schrijf je niet voor ideale klanten.

Dan schrijf je voor je lievelingsmensen.

En dat plaatst de teksten die jij schrijft …

… in de categorie supergoed.

Voel je het verschil?

 

Geheim 3

Be shocking.
Val met de deur in huis.
Wees bruut.
Wees verbazingwekkend.

Dat waren alvast 4 hints om je ‘aan’ te zetten. Want:

3. Een supergoede tekst is een tekst die direct de aandacht vraagt.

Al bij zin 1.

Een supergoede tekst opent met een zin die liefst nooit vergeten wordt.

(Zin 1 van je boek. Je post. De onderwerpregel van je mail. De titel van je column. En ja, het mag, ook de titel van je blog.)

Vraag aandacht met die eerste zin.

Door er bij het schrijven je volledige aandacht aan te geven.

 

Geheim 4

Het mooie is dat jij zelf een hele goede graadmeter bent als het gaat over de teksten die je schrijft.

Daarvoor hoef je maar één ding te doen.

4. Je doet alsof je de tekst die je zelf schreef, voor het eerst leest. Onderzoek wat de tekst doet met jou.

Dat kan door je tekst los te laten voor je deze online gaat zetten of gaat versturen.
Ga na het schrijven over naar de rest van de dag. Zorg dat je met andere zaken bezig bent.
Laat er een nacht overheen gaan.
En als je dan de volgende morgen je tekst leest, vraag jezelf dan af:

Begin ik te branden van verlangen?
Blijf ik aangehaakt door elke zin?
Wil ik weten wat gaat volgen?
En wat er verder komen gaat?

Of denk je:
Mwa.
De informatie staat erin.
Maar dat is het ook.
Niet meer dan dat.

Eerlijk: soms kán dat ook goed zijn.
Afhankelijk van het doel van die tekst.
Wil je puur informeren, dan is een heldere overdracht van die informatie van belang.

Maar …

Wat als die informatie zo wordt opgesteld dat die ervoor zorgt dat je als lezer niet wil ophouden met lezen of niet kan wachten om toe passen wat die gelezen heeft?

Dat is branden van verlangen.
En brand je van verlangen na het lezen van je tekst?
Dan heb je te maken met een supergoede tekst.

Laat je lezers dus brandend achter door jezelf als graadmeter in te zetten:
word je er zelf vurig van?

Schrijf ze …

(Hou je een emmertje water bij de hand voor het geval je teksten je in vuur en vlam gaan zetten?)

 

Geheim 5

Het vijfde geheim van supergoede teksten schrijven?

5. Wees anders.

Echt waar.
Wees anders dan de gemiddelde nieuwsbrief-, post-, website-, blog- en wat-dan-ook-schrijver.

Je lezers lezen al zo veel van hetzelfde.
En beginnen langzamerhand af te haken.

Zeker de lezers die dichtbij zichzelf staan.
Die inmiddels weten wanneer hun ego wordt aangesproken door tekst.
Omzetverhalen: van toen had ik minder dan nul en nu wauw …
Succesverhalen: van toen had ik een klein kamertje en nu reis ik …
Faalangstverhalen: van toen ik het zo deed reageerde niemand op mijn aanbod naar nu trek ik volle …
Deze verhalen spreken ego aan.

En heel lang werkten ze.

Ego wil ook die omzetten en successen behalen. Ego wil falen vermijden.

Ego las gretig ieder woord.

Om vervolgens van alles tegen jou te zeggen over wat jij doen moest.
(En vaak trok jij dan je portemonnee.)

Dit gaat veranderen.

Dat is wat ik oprecht voorzie.

En die verandering is zich al aan het inzetten.

Supergoede teksten zijn teksten die origineel zijn.

Anders.

Vernieuwend.

Waardevol.

Die de lezer vanbinnen bij elke regel bevestigen:
ja, het is goed dat ik dit lees.
Hier heb ik iets aan.
Meteen.

Daarom herhaal ik nog eens, en ik heb het al vaker gezegd:
geloof niet dat de tips niet meer werken.
Trap er niet in.
Tips zijn nog steeds enorm waardevol. En zullen dat altijd zijn.

Zeker als ze komen vanuit jou vermengd met de ervaring die jij specifiek hebt opgebouwd.

Want die originaliteit en vernieuwing?

Die komen dus uit jou.

Uit wie jij bent.
Uit jouw talent.
En uit hoe jij van betekenis kunt zijn.
Op de manier die past bij jou.
En die alleen van jou kan zijn.
Dat is waar je jouw anders vindt.

Wees anders dus.

Ja, dat is even zoeken.

Precies daarom is het consistent content creëren zo’n fantastische reis.
That is how you find your voice.
En hoe jij teksten schrijft die supergoed zullen zijn.

 

Geheim 6

6. Vergeet NOOIT waar je tekst in de kern om moet gaan.

Want als je dat vergeet terwijl je schrijft,
dan ga je zwabberen.

En voor je het weet, zwabber je je lezers weg.

Wat zeg ik nu eigenlijk?

Wat ik zeg is dat je goed de kern in de gaten moet houden.

Waar het in de kern van je tekst dus over moet gaan.
En moet blijven gaan, elke alinea die komt.

Maar, omdat jij als expert zoveel meer kennis hebt, die met die kern te maken heeft,
kun je tijdens het schrijven van die tekst de werkelijke kern vergeten.
Terwijl je wel lekker aan het schrijven was …

Dat is het verraderlijke ervan.

Een belangrijke tip om je hierbij te helpen:

Je voelt het wanneer dat gebeurt.

Dan komt altijd dat moment dat je niet meer weet hoe je verder moet.
Dat je niet weet hoe je de tekst moet afronden.

Het lekker schrijven voelt dan gewoon … niet lekker meer.

Wanneer dat het geval, is een simpele check snel gedaan:

Waar ging het eigenlijk om in de tekst; dus

wat was de kern van wat ik wilde delen?

En waar ben ik op iets anders overgegaan, dat voor de lezer en de kern van deze tekst helemaal niet noodzakelijk is om te weten?

Je ziet dan al snel waar je aan het zwabberen bent gegaan.

En waar je je tekst kunt herstellen.

 

Geheim 7

En het laatste geheim dat ik met je deel.

7. Een supergoede tekst is een tekst die zorgt dat de lezer gaat doen wat jij wil dat die gaat doen.

Het is dus een tekst die doel bereikt.
En let op:
Hier wordt vaak gedacht aan die CTA
Oftewel: die heldere call to action.
Iemand moet weten wat die moet doen.
Dat kan een doel zijn: je lezer moet iets gaan doen.

Maar …
Wanneer jij bewust contentmarketing voert
Dan weet je (inmiddels) ook dat je bouwt aan een relatie.
En die relatie onderhoudt
Dat is dus óók een doel.

De kern van je tekst is altijd ondersteunend aan het doel van je tekst.
Zoals de mailserie en nu dit blog dat ik maakte voor jou.
Elke mail een eigen kern. Elke deel van het blog een eigen plek, aangegeven door de kop.
Ondersteunend aan een doel.
Meerdere doelen in dit geval.

Een van mijn doelen met het delen van deze 7 geheimen?
Jou helpen teksten te schrijven die ráken.
Die van betekenis zijn.
Wanneer je alle mails nog eens terugleest zie je dat ze allemaal daarover gaan.

Dat is waar het bij mij en mijn bedrijf ten diepste over gaat.
Jou helpen voor meer mensen van betekenis te zijn.
Door jou te ‘voeden’ met de expertise die ik heb.

Dus:

Heb het doel dat jij wil bereiken met je tekst(en) helder voor ogen.
Of de doelen, als het er meerdere zijn.
Samen met de geheimen uit dit blog, is dat hoe je supergoede teksten schrijft.

Ik wens je heel veel schrijfsucces!

Lieve groet, Marianne