Marketing is niet iets dat buiten je staat. Als zzp’er of werkend met een klein team is marketing je leven. Je voert al marketing het moment dat iemand op een feestje aan je vraagt: ‘Wat doe jij eigenlijk?’ Contentcreatie is onderdeel van je marketing. Dit is hoe je de buitenwereld in hun mind vorm laat geven aan je dienstverlening of producten. Jij bepaalt het beeld dat zij hiervan gaan krijgen door de content die jij creëert, Hoe doe je dit nu het beste? De 5 leefregels voor je marketing gaan je helpen.

  1. Kies je contentlijnen en focus daarop.
    Maximaal 5.
    Contentlijnen zijn als verhaallijnen die je in je content gebruikt. Het zijn de basishaakjes. Alles wat je creëert en deelt zal op een van de haakjes terug te voeren zijn. Dat helpt de mensen waar jij je op richt hun beeld bepalen. “Oh, Mariska? Die volg je als je echt houdt van bric en brac in je huis, zonder dat het een rommeltje wordt! En ze weet ook nog eens hoe je thuis de leukste feestjes geeft!” Contentlijnen van Mariska: Tweedehands/bric en brac/inrichting van je huis/opruimen en feestjes organiseren. Per jaar kijk ik altijd goed naar de contentlijnen die wil gaan inzetten – mijn uitgangspunten voor de content.
    Voor 2023 (nog zoekende) worden dat waarschijnlijk: creativiteit, contentcreatie, van betekenis zijn en de magie van journalen/schrijven. Verder ook wat meer privéinkijkjes ? 
  1. Focus op jezelf willen ontwikkelen in het uitdragen van je expertise.
    Veel ondernemers denken dat ze het perfecte verhaal klaar moeten hebben. Als een pitch die je altijd kunt gebruiken. Laat dat los. Met de tijd, de ontwikkelingen in de wereld en jouw eigen ontwikkeling komen er altijd nieuwe woorden naar boven en komt er nieuw licht op je expertise. Sta daarvoor open. Je hebt je contentlijnen gekozen. Een perfect verhaal is niet nodig. Ontwikkel jezelf in het oké zijn met hoe je het overbrengt en wees nieuwsgierig naar hoe je je expertise verder kunt uitdragen – focus op de ontwikkeling die je hierin doormaakt in plaats van of je het wel of niet goed doet. 
  1. Stel niet meer uit – makkelijk gezegd maar is essentieel!
    Pak je e-mailmarketing op, dan voer je deze ook door – kies een vaste dag als je het lastig vindt om in flow te creëren en te publiceren. Die vaste dag schrijf en verstuur je je mail. Punt. Hetzelfde met andere content. Wat ik vaak zie (en ik ken het zelf ook) is dat de strijd in je hoofd het gaat winnen van het willen creëren en publiceren. En dus stel je uit. Terwijl je vorige week zo hard hebt gewerkt die mail er dan eindelijk uit te krijgen, en zo vast van plan was het deze week weer te doen. Beslis dat je dit anders gaat doen en committeer je eraan.
    Of schrijf vooruit en plan in. Zorg dat je content batcht en inplant in een systeem waardoor het gewoon wordt gepubliceerd. Je hoeft er dan niet meer naar te kijken en je hoofd levert een week later dus ook geen strijd. Als je dit doet, zorg dan wel dat je goed in de gaten hebt wat je wanneer de buitenwereld in hebt gebracht. Of het nu gaat over mail, posts, blogs, podcasts, het maakt niet uit. Stel het niet meer uit. 
  1. Hou je ogen op je missie: op jouw van betekenis zijn voor je mensen
    Contentcreatie gaat niet om jou: je doet het om anderen te helpen. Het feit dat jij wellicht voor hen de oplossing kan zijn voor hun problemen – laat dat los. Want zolang je daaraan vasthoudt gaat het krampachtig zijn. Zij beslissen zelf wel of jij werkelijk hun oplossing bent. Dat kun jij niet voor ze doen. Je kunt er alleen maar voor ze zijn. Bewustwording creëren op de onderwerpen die jij (en zij) belangrijk vind(t)(en). Het gaat om het van betekenis zijn. Niet om het aan mensen willen trekken en ze overtuigen. Dat wil je ook helemaal niet … (Als je je missie en het van betekenis zijn centraal stelt, krijgt leefregel 3 ook een andere dimensie.) 
  1. Besef dat je content juist bedoeld is om je doelen te helpen realiseren
    Dit is de andere kant van 4. Content is onderdeel van het realiseren van je doelen en waarmaken van je dromen. Je wil met je bedrijf ergens komen te staan en je wil met je bedrijf in je onderhoud voorzien (daar ga ik tenminste wel vanuit). Je stelt dus ook omzetdoelen. Marketing voeren en contencreatie helpen je hierbij. Je hiervan bewust zijn is van belang. Staat het stil, omdat je geen marketing voert, dan neemt je klantenstroom af. Mensen vergeten nu eenmaal dat je er bent, of leren je niet eens kennen, tenzij je referral-only werkt. En om daar te komen zul je toch ook weer marketing moeten voeren ?

Dit zijn de 5 belangrijkste leefregels voor je marketing. Die onderdeel mogen worden van je mindset.
Wil jij van betekenis zijn voor meer mensen? Maak deze regels bewust onderdeel van je bedrijf (en je leven).
En zet ze in. Elke dag …

Op 23 februari 2023 start de nieuwe ronde van het Jaarprogramma Powerhouse Expert. Binnenkort kun je zelf in mijn agenda een afspraak plannen om te onderzoeken of dit programma bij je past. Wil je hier als eerste bericht van? Meld je dan nu aan voor de wachtlijst. Meer info over het jaarprogramma en aanmelden voor de wachtlijst kan hier.

Heb je vragen naar aanleiding van dit blog of opmerkingen? Geef het aan in een reactie.

Creatieve groet, Marianne