Selecteer een pagina
Ben jij een inspiratiebron voor jouw klanten, kun je er vrijwel zeker van zijn dat je mensen graag klant worden én klant blijven. Word je niet gezien als inspiratiebron, of niet meer, dan vertrekken ze weer.  Grote vragen zijn dus: wanneer ben je een inspiratiebron? Hoe word je die dan? En hoe blijf je die? In dit blog geef ik daar antwoord op, door je mijn inspiratiepijlers met je te delen. 

Ik koos er ooit heel bewust voor een inspiratiebron te willen zijn. Gelukkig hoor ik vaak terug van mensen om me heen, mensen die me volgen op social media en klanten die ik bedien dat ik dat ook voor ze ben. Mission accomplished dus.

Ik geef je in dit artikel aan hoe ik dit heb gedaan (nog steeds doe) en welke stappen jij kunt zetten om een unieke inspiratiebron te worden. Als jij dit helder in beeld hebt, helpt het je bij het voeren van je marketing, het schrijven van je teksten en zelfs het ontwikkelen van je aanbod.

Pijler 1: Wie vind je inspirerend en waarom?

Dat is stap 1, die jij dus ook meteen al kunt oppakken. Ik ben gaan bedenken wie ik inspirerend vond en waarom ik ze inspirerend vond. Niet maar 4 mensen, maar ik ben daar een dag voor gaan zitten: het was per slot van rekening een doelstelling van mij. Ik geef je de samenvatting in één alinea:

Ik vind mensen die vernieuwend zijn inspirerend. Daarnaast vind ik mensen die hun eigen weg kiezen – die niet doen wat de massa zegt dat ze moeten doen – inspirerend. Mensen die mij mee kunnen voeren in wat ze schrijven, vertellen of laten zien vind ik inspirerend. En voor mij zijn ook die mensen inspirerend die iets ‘neerzetten’ in de wereld. Iets ‘achterlaten’ waarvoor ze hun nek hebben uitgestoken. Waarin ze geloofden en voor wilden gaan, wat volgens hen de wereld mooier zou maken.

Ik geef je ook even wat namen. Inspirerend vind ik veel muzikanten, op dit moment vooral Billy Eilish met haar unieke eigen verfrissende stem en sound. Simon Sinek, die veel weet van hoe inspiratie werkt, vind ik inspirerend. Oprah Winfrey, zoals voor velen, is een zeer inspirerende vrouw. Einstein en zijn uitspraken: inspirerend.

Wat ik zelf inspirerend vind is dus ook wat ik zoveel mogelijk toepas in mijn leven en mijn eigen bedrijf. Precies zoals jij dat ook kunt doen. Door de manier waarop ik dit doe, heb ik verschillende klanten die al vanaf het begin van mijn online ondernemerschapsavontuur klant van mij zijn.  Die graag langer klant blijven. (Wat ik op mijn beurt fijn vind omdat ik ze op deze manier steeds beter kan helpen 😊)

Hoe vertaal je dat dan binnen je bedrijf?

Inspirerend zijn binnen mijn bedrijf is steeds blijven vernieuwen. Nieuwe workshops en diensten ontwikkelen (zoals nu het Mission Event). nieuwe experimenten aangaan (van een jaar lang elke dag bloggen tot een maand zonder social media), nieuwe dingen beleven (zoals nu de online colleges Filosofie die ik volg.)

Ik ga mijn eigen weg met mijn bedrijf en in mijn marketing. Dat betekent dat ik niet de vaste formules volg. Ik kijk naar wat ik zie, probeer iets uit, leer ervan en zet vervolgens geheel eigen recepten in. Maar bovenal: ik doe wat ik voel dat ik moet doen. Net als bij de content die ik maak. Ik deel wat ik voel dat ik moet delen op een bepaald moment. Op de manier waarop ik dat zelf op dat moment het liefste doe.

Ik probeer je mee te nemen in mijn schrijven, zoals in Mariannes Mail, maar ook in mijn stories … ik probeer je mee te voeren; en zeker op het Mission Event van 22-2022. Ik wil dat je wat ik schrijf vóór je kunt zien, dat je mijn stem erbij hoort, dat je voelt hoe ik iets bedoel.

Ik wil steeds iets neerzetten en achterlaten. Dat is zelfs de reden waarom mijn uitgeverij bestaat. Het kinderboek dat ik schreef ‘Het geheim van het verdwenen Katoenpad’ is voor kinderen uit ons dorp onderdeel van hun afkomst geworden. Het verhaal hoort bij de plek en bij hen. Dat is iets wat ik achterlaat …

Jouw tweede stap is dus, als jij hebt onderzocht wie je inspirerend vindt en waarom, gaan bekijken hoe jij die elementen van jouw inspiratiebronnen kunt vertalen in je bedrijf. Kijk naar de voorbeelden die ik gaf en … laat je inspireren voor jouw business hoe jij die vertaalslag maken kunt.

Pijler 2: Welke kenmerken hebben deze mensen?

Er zijn nog drie belangrijke factoren die een rol spelen bij het wel of niet inspirerend zijn, in mijn ogen. En die hebben te maken met kenmerken die die mensen hebben.

Ik ga ‘aan’ van de volgende kenmerken: het enthousiasme, de puurheid en de gedrevenheid.

En dat als eerste is het enthousiasme dat je brengt, vooral vanuit je puurheid en de gedrevenheid.  Enthousiasme werkt aanstekelijk.
Puurheid, het oprecht jezelf zijn met alle emoties die daarbij horen, zorgt voor verbinding.
Gedrevenheid zorgt voor commitment, herhaling, vasthoudendheid, waardoor je boodschap beter beklijft.

Dat zijn kenmerken van de mensen die ik inspirerend vind. Kenmerken die passen bij mij, omdat ik ze herken, omdat ik ze voel, omdat ik vind dat ze passen bij mij. Dat zijn ook kenmerken van mij die ik graag naar voren laat komen.

En dat is jouw stap 3. Onderzoek welke kenmerken jij ziet in je inspiratiebronnen die jij ook in je hebt. Vind je dat lastig om alleen te doen, laat je dan helpen door iemand die jou al langer kent. Een goede vriend of vriendin kan heel goed aangeven welke kenmerken jij hebt die inspirerend zijn, zeker als je jouw inspiratiebronnen met hem of haar deelt.

Nou, als ik er nu voor heb gezorgd dat jij zin hebt om jouw eigen inspiratiepijlers te gaan beschrijven, dan heb ik waargemaakt wat ik graag waar wilde maken toen ik dit blog ging schrijven. Heb je nog vragen of opmerkingen, dan stel ze zeker onder dit artikel.

Heel veel succes, ik ben benieuwd wat dit voor je deed!