Ik wilde je deze niet laten ontgaan.

Het is iets dat me steeds vaker opvalt, wat logisch is.

Het is logisch omdat wij mensen steeds ‘sneller’ willen gaan.
Steeds meer geregeld willen hebben in steeds minder tijd.
Je zou zeggen: zodat ze meer tijd over hebben. En precies daar is waar het misgaat dan.

Daar kun je een voorsprong pakken op jouw collega’s in de markt.
Een voorsprong die jou een prachtige reviews gaat leveren als expert omdat die jouw samenwerkingen met klanten effectiever én efficiënter maakt.
Al vanaf het begin.

Het zijn drie woorden met een vierde tussen haakjes:

HEEL GOED (LEREN) LEZEN

De grootste valkuil die is ontstaan sinds mensen steeds ‘sneller’ willen gaan, is dat ze slordig worden in hun communicatie. Dat zie je terug in e-mails bijvoorbeeld.
E-mails kunnen vol zijn geschreven met overbodige en afleidende zinnen en de meest onduidelijke vragen aan de ontvanger.
En omdat de ontvanger zelf ook sneller wil gaan, leest die snel en doet vervolgens aannames: ‘oh, die bedoelt vast dit’.
Vervolgens geeft die een antwoord waar de verzender van de mail niet op wacht. Niet wetende dat zijn oorspronkelijke e-mail niet duidelijk genoeg was.

En ik weet zeker dat je dit herkent. Want het gevolg is miscommunicatie én frustratie.

Je begrijpt wat dit doet met de tijd die juist ‘over’ zou moeten zijn 😉

Dit gebeurt niet alleen in e-mails. Het gebeurt ook in apps. In reacties op socialmediaberichten.
In ingesproken voicemails en -memo’s. En zelfs wanneer we in gesprek zijn met elkaar. Wat door de miscommunicatie en frustratie afbreuk kan doen aan jouw positie als expert.

De bedoeling van dit blog is niet anders dan je hier alert op te maken.

Wees eens alert op hoe jij zelf dingen vraagt, hoe jij jee uitspreekt, wat je nu werjkelijk uittikt op je telefoon of pc.

Wees eens alert op welk dat je krijgt als je communiceert naar een ander: krijg je wat je wilde krijgen?
Gebeurt er wat je wilde dat gebeurde of moet je regelmatig zeggen: dat bedoelde ik niet?

En als het andersom is, geïnitieerd vanuit een ander: hoe helder is dan de boodschap of vraag die naar jou toe komt?

Jezelf vanaf nu hierop trainen, is een van de beste manieren om als expert een voorsprong te hebben op collega’s in de markt.
Én daarnaast is het de manier om sterker en scherper je eigen teksten te gaan schrijven.
Wat alleen maar gunstig is voor je bedrijf, niet alleen in je marketing, maar bij elk schriftelijk contact.

Liefs, Marianne