De vragen van de summer expert challenge

Hey lieve, prachtige expertvrouw!
Gaaf dat je met de challenge meedoet! Als je je later hebt aangemeld voor The House of Content, heb je niet alle vragen ontvangen. Op deze pagina lees je de vragen per dag terug, zodat je helemaal niets hoeft te missen.
De vragen staan allemaal onder elkaar, dus scroll steeds door naar onder.)
(Let op: deze challenge blijft online staan tot 1 september; daarna hebben alleen de deelnemers van het Powerhouse ExpertJaarprogramma er nog toegang toe.)
Ik wens je een supergave challenge toe!
Liefs,
Marianne
SUMMER EXPERT CHALLENGE DAG 1 MAIL 1
Wat een fijne, maar ook spannende kick off was het voor mij! Zo voelt een eerste dag van álles wat ik organiseer altijd.
Als je goed naar de live kijkt, kun je in de praktijk zien gebeuren wat ik vertel. (En dat is vooral wat contentcreatie steeds spannend maakt – als het geen geschreven tekst is.)
Het thema van deze eerste sessie is dan ook: de stem(men) in je hoofd.
Voor ik verder ga, eerst nog even deze:
Pak momentum en hou dat vast
Een eerste sessie – van wat dan ook – is altijd een sessie waarin je momentum pakt.
En dat doen we nu samen. Samen openen we een speciale portal waarbinnen jij inzichten krijgt. Dat is waar je momentum pakt – die je vasthoudt door steeds terug te keren naar de challenge. Dat is wat je uiteindelijk jouw unieke marketing expertcode brengt.
Alles alleen doen én in dat hoofd blijven waar vooral die stemmen leven, dat hoeft zeker niet.
Het is wel wat we leerden. Maar niet wat ons het meest vooruit helpt.
Daarom doen we dit met elkaar. Het blijft jouw eigen journey, het blijven je eigen inzichten.
Ik ben mega blij en dankbaar dat ik mijn expertise met jou kan delen op deze manier. Met het podium dat bijvoorbeeld Instagram biedt. Het helpt mij mijn expertise delen zodat ik anderen kan helpen hun expertise te delen zodat zij op die manier meer klanten kunnen helpen. Ook al is dit ook weer spannend voor mij. Maar ik richt mezelf met liefde op jou, vanuit de missie die ik heb. En pak dus ondanks mijn eigen stemmen door.
Ik hoop dat je alleen al door de live een paar fijne inzichten hebt gekregen.
Zoals aangegeven ontvang je dagelijks een mail met een aantal vragen die je voor jezelf in je journal mag beantwoorden. Je hoeft dus niets in te sturen naar mij.
En dit is die eerste mail.
Het is tijd om de volgende vragen te beantwoorden.
Wees zo eerlijk en open mogelijk tegen jezelf. En wees zo specifiek mogelijk en zo uitgebreid als je kan. Geef de vragen en de antwoorden écht je aandacht. Het papier is geduldig. Maak daar gebruik van.
Journal op de volgende vragen:
1. Welke gedachten herken jij die ik deelde in de live, die jij regelmatig in je hoofd herhaalt en die een rem trekken op wat je wil delen, op de consistentie, en de opvallendheid misschien ook?
2. Zijn er andere gedachten die een rol spelen bij jou en zo ja, welke zijn dat dan?
3. Wat geloof jij over jezelf op dit moment als jij jezelf als expert bekijkt?
Let op; dit is het voorwerk. Dit is wat je tijdens deze challenge aan gaat pakken.
Het is nodig dit voor jezelf helder te hebben als je naar een nieuw level wil gaan.
Veel succes, Marianne
SUMMER EXPERT CHALLENGE MAIL 2
Je hebt zwart en wit, licht en donker, positief, negatief: je hebt altijd uitersten van elkaar.
In de live vertelde ik je dat het van belang is om, als jij voor meer mensen van betekenis wil zijn met je content en je bedrijf, de stemmen in je hoofd, de gedachten, dat wat je gelooft, te gaan doorbreken. Heb je deze nog niet gezien, dan kun je die alsnog terugkijken via de oranje knop onderaan deze mail.
Tegenover elke gedachte die je hebt opgeschreven van dag 1, kun je een positief geformuleerde 100% andersom-gedachte formuleren. Ook tegenover wat je hebt opgeschreven over wat jij over je expertise gelooft, kun je een ‘100%-andersom-geloof’ formuleren.
Ik geef even een paar voorbeelden van mij waar ik nu mee werk:
Gedachte door stem: Wanneer ik een boek ga schrijven – niet in opdracht, maar vanuit mezelf voor mijn volgens en klanten – wil niemand dat boek kopen, behalve vrienden uit fatsoen.
Andersom: Wanneer ik een boek ga schrijven, willen niet alleen vrienden dit kopen, maar ook mijn klanten en de mensen die zij weer kennen, en mensen die mij online volgen: iedereen die het tegenkomt wil dit boek heel graag hebben!
Gedachte door stem: Ik ben niet goed genoeg om andere experts bij mij op de bank uit te nodigen en ze te interviewen om zo mijn klanten en volgers te inspireren. Die experts komen echt niet bij mij, omdat zij zich afvragen wie ben dan ben? Ik ben daar niet ‘groot genoeg’ voor.
Andersom: Alle experts die ik uitnodig komen heel graag bij mij op de bank om zich te laten interviewen en om zo mijn klanten en volgers, maar ook hun klanten en volgers te inspireren.
Voor jou de uitnodiging om ook jouw 100%-andersom-gedachten te formuleren.
Pak de gedachten van gisteren erbij en zet ze om. Zeker de gedachten waarvan je weet dat die je klein houden. Lees ze door en schrijf dan je ‘andersom-geloof’ uit. Ik geef je hieronder mijn andersom-geloof als voorbeeld.
Ik ben als expert fantastisch goed in het onderzoeken en bevragen van de vrouwen die ik graag wil helpen met mijn bedrijf. Ik weet als expert de inzichten naar boven te krijgen die nodig zijn voor hen om in hun expertrol (en dromen) te groeien. Ik zet mijn coachingexpertise hier 100% voor in. Daarnaast ben ik als expert fantastisch goed in het ontdekken van de groeikansen die mijn mensen hebben, als ik hun teksten lees en als ik met ze spreek. Ik zie als expert de potentie die ze in zich dragen.
Als expert weet ik mijn mensen te stimuleren en motiveren dóór te pakken op de droom om met hun content en bedrijf voor meer mensen van betekenis te zijn, zodat zij op hun manier de wereld mooier maken en zodat ze daarmee ook het geld verdienen dat zij graag verdienen willen, zodat zij hun mooie werk voort kunnen zetten. Mijn expertcontent breidt zich meer en meer uit; verspreid zich online, maar ook offline.
Terwijl jij jouw ‘andersom-geloof’ opschrijft, weet dat de stemmen zich ermee kunnen bemoeien. Ze kunnen zelfs zeggen dat het allemaal onzin is wat je nu met deze challenge doet en dat het toch niet werkt. De kunst is ook daar niet in te trappen; herken het.
Waar is het bewijs?
Hebben ze gelijk? Is het bewezen dat ze gelijk hebben? Schrijf dat ook helemaal uit. Welke bewijzen zijn er? En nee, het is geen bewijs dat je misschien minder bereik, minder likes of minder volgers hebt. Dat zegt helemaal niets. Zeker niet als je maar af en toe iets online hebt gedaan. Zichtbaarheid vergroot de verbinding met je online publiek, als je consistent en regelmatig zichtbaar bent en zonder problemen je content creëert en je expertise in de markt zet.
Als dat het geval was, deed je nu ook niet aan deze challenge mee, toch?
Het is veel schrijfwerk vandaag, maar je kunt dit. Ik weet dat je het kunt, anders zou je niet eens meedoen Het is tijd. Deze challenge zet een belangrijke verandering voor je in gang.
Deze dag en het schrijfwerk erbij staat in het teken van jou: in wat speelt en waar je naartoe wil. Geef dat de meest eerlijke aandacht die je kunt geven. Dan krijg je de inzichten die je nodig hebt.
Succes, Marianne
SUMMER EXPERT CHALLENGE MAIL 3
Wat als je beslist wat je gisteren ‘andersom’ hebt opgeschreven leidend te laten zijn?
Je hebt je talent, kennis en kunde ten slotte niet voor niets gekregen.
Je bent niet voor niets met je expertise een bedrijf gestart.
En ja, die kún je in een baan tot uiting brengen.
Maar je hebt gekozen dit te doen in je bedrijf.
Ik weet dat je de ambitie hebt dit verder te laten groeien, verder uit te bouwen.
Ik weet dat jij weet dat je iets te brengen hebt met dat wat je in je hebt.
Anders volg je mij niet én doe je deze challenge niet mee.
Oprecht.
Dus is mijn volgende boodschap voor jou:
Don’t settle for less – en stop met downsizen.
Volg die droom, je hart, die ambitie.
Wees daadwerkelijk van betekenis op de manier waarop je het diep vanbinnen wil zijn.
Dat je dat voelt, betekent ook dat het er is.
Het is heel gemakkelijk om jezelf te downsizen binnen je business.
In de live vertelde ik er al over.
Maar was dat jouw bedoeling toen je begon met je bedrijf?
Stop downsizen en kies ervoor in je expertise te stappen.
Je nieuwe expert-geloof te embodyen.
Wilde je wel of niet volledig zelfstandig inkomen uit je onderneming halen?
Door met jouw talenten voor klanten van betekenis te zijn?
Dat is de koppeling hier.
Wanneer jij volledig je expertise belichaamt, deze ownt, dan voel je die, laat je die ook zien én dat is wat zo aantrekkelijk is voor de mensen die jij met jouw expertise zo graag helpen wil.
Online en offline.
Het gaat erom nu de beslissing te nemen. Hier op papier. En het schrijven van de volgende verklaring helpt je daarbij.
Opzet Verklaring:
Ik (naam) zet met mijn bedrijf (naam) mijn expertise is om mijn mensen te …
Vanaf nu laat ik mijn expertise 100% voluit zien, en dat betekent … voor de wereld.
Ik omarm mijn expertise door dagelijks …
Weet dat je onderweg mag zijn, daarmee bedoel ik: je mag jezelf toestaan dit te leren ownen. Het te leren embodyen. Het kan fijner zijn om te schrijven:
Ik leer hoe ik mijn expertise 100% kan omarmen door:
Ik geef je eerst het voorbeeld van mijzelf om je bij het schrijven van jouw verklaring te inspireren.
Verklaring:
Ik, Marianne Canters, zet met Tekstgericht, Boek van Betekenis, 365 Geluk en The House of Content mijn expertise in om mijn mensen, vrouwen met een eigen bedrijf, te empoweren bij het creëren van die content die hen helpt voor meer mensen van betekenis te kunnen zijn, met de expertise die zij in zich hebben. Ik doe dat op zo’n manier dat zij contentcreatie en marketing ook oprecht leuk gaan vinden en dat ze daarmee een leven kunnen creëren dat ze (nóg) gelukkiger maakt en voldoening geeft, terwijl ze ondertussen op hun manier met hun expertise de wereld mooier maken: omdat ze daarmee voor hun mensen oprecht van betekenis zijn.
Vanaf nu laat ik mijn expertise 100% voluit zien, en dat betekent meer liefde, meer positiviteit en meer vrouwelijk ondernemers die ook meer liefde en positiviteit brengen, omdat dat is wat zij met hun expertise ook doen. Het is een ripple-effect.
Ik omarm mijn expertise door dagelijks … of
Ik leer dagelijks hoe ik mijn expertise 100% kan omarmen door:
elke dag nieuwe expertcontent te creëren waarmee ik in ieder geval één vrouwelijk ondernemer kan inspireren; eén … of meer
elke dag te leren vertrouwen op dat wat ik deel goed is voor wie het gebruiken kan
elke dag het commitment aan te gaan goed voor mezelf en mijn energie te zorgen
elke dag het beste van mezelf te geven aan mijn lieverds en mijn klanten
elke dag mijn expertise te ownen – door het geloof in mezelf als expert steeds meer te boosten
elke dag mijn intuïtie in te zetten en die leidend te laten zijn (vanuit de wetenschap dat ik met het Universum co-creëer – wat ik ook in mijn presentatie voortaan meeneem).
elke dag research te doen voor mijn nieuwe boek of hiervoor te schrijven …
Dat is mijn verklaring.
En nu is het aan jou.
Als jij beslist om vanaf nu jouw expertise leidend te laten zijn, en je daaraan te committeren is het tijd om nu jouw verklaring te gaan schrijven.
Gebruik het voorbeeld dat ik gaf en herschrijf het naar jou of gebruik de Opzet Verklaring.
Ik wens je heel veel schrijfsucces en zie je graag weer morgen bij de live,
Marianne
SUMMER EXPERT CHALLENGE MAIL 4
Dag 4 alweer van de Summer Expert Challenge!
Besef even het volgende:
Er is niemand die exact hetzelfde op heeft geschreven als jij hebt gedaan.
En stel nu dat dat wel zo zou zijn, is het nog steeds een ander persoon dan jij, met andere ervaringen. Een andere visie. Een ander gedachtengoed dan jij.
Niemand is hetzelfde, iedereen is uniek! En jouw boodschap is dat ook.
Vandaag in de live ging het over jouw boodschap.
Je kernmessage.
Waar gaat het jou werkelijk om?
Welke transformatie doorgaan jouw mensen wanneer ze jouw product kopen? Met je gaan werken?
Hiervoor zijn de volgende twee vragen van belang.
A. Waar staat je klant voor die met jou gaat werken? Jouw product afneemt?
B. Waar staat je klant als die met jouw gewerkt heeft of je product heeft afgenomen?
Die twee antwoorden geven de transformatie weer.
En die kernboodschap is wat die transformatie beschrijft.
De kunst is nu hierbij de woorden van je klanten te gaan gebruiken.
Hoe beschrijven zij A en hoe beschrijven zij B? Het kan makkelijk zijn om in hun huid te stappen en het in de ik-vorm te doen. Je kunt altijd klanten vragen je te helpen hierbij.
Voorbeeld van mij:
A. Voor ik met Marianne ging werken, was ik altijd aan het zoeken naar wat ik nu weer voor posts moest schrijven, of waar mijn blogs dan over moesten gaan. Ik deed het dan maar niet, waardoor ik stil kwam te staan. Wat ook weer merkbaar was in mijn bedrijf.
B. Nadat ik met haar ben gaan werken, heb ik steeds opnieuw ideeën voor content die ik kan creëren. Ik ben en blijf in beweging en door die beweging val ik op met mijn bedrijf, waardoor klanten contact gaan zoeken met mij om te zien of wij samen kunnen werken.
Mijn kernmessage is dat ik je leer content te creëren die van betekenis is waardoor je klanten dolgraag met je willen werken.
Maar gezien de eerdere voorbeelden die ik van mij gaf, weet je dat mijn kernmessage eigenlijk veel dieper ligt.
Maar dat zijn niet de woorden die mijn klanten gebruiken …
En de zin hierboven gebruikt die woorden wel.
Tijd voor jouw schrijfwerk.
Beantwoord de vragen A en B.
Beschrijf daarna de transformatie in de woorden van je klant.
Ook hier geldt: neem dit mee in je contentreis.
Dit is oefenen. Doen. Herhalen, uitproberen. Net zo lang tot jij de fijnste bewoordingen vindt
Heel veel schrijfsucces!
Marianne
SUMMER EXPERT CHALLENGE DAG 5
Ondernemers die hun expertise ownen en schaamteloos hun marketing doen.
Wie bewonder jij?
Wat vind je zo gaaf dat hij/zij dan doet?
Gaat het over ondernemers die jij online volgt, maken ze waarschijnlijk ook veel – en let op: steeds hernieuwde – content. Gaat het over ondernemers die jij in het échte leven tegenkomt, dan is het de manier waarop ze zich presenteren, hoe ze hun verhalen vertellen en connecten met jou. Op een natuurlijke en enigszins indrukwekkende manier. Veel van deze ondernemers doen overigens beide: online én offline.
Wat ze gemeen hebben?
Zij geloven in zichzelf en hun expertise.
De schrijfopdracht van nu heeft een wat ander kaliber.
Welke ondernemers bewonder je en waarom?
Wat doen zij specifiek dat jij gaaf vindt?
Onderzoek ten minste 3 van deze ondernemers die hun expertise ownen en maak een lijst van wat jij gaaf vindt. Dat kan in contenttools zijn (dus wat zij allemaal inzetten als contentdragers en hoe ze dit doen) of de manier waarop zij zich uiten of laten zien.
Weet ook nu dat er weer stemmen kunnen komen. Die gaan meteen aangeven waarom je dit onderzoek niet moet doen. Zij kunnen bijvoorbeeld zeggen dat die experts een team om zich heen hebben en jij niet. Jij kan dat noooooit ook zo doen. Hier komt even wat tegengas, als je die herkent:
Lieve vrouw, ook zij zijn ergens gestart. Alleen. Ze zijn hun boodschap gaan herhalen, zijn gaan oefenen, gaan doorpakken net zolang tot dat team er kwam.
Ook zij zijn hun stemmen gaan tackelen en aan zichzelf gaan werken om heel bewust beslissingen te kunnen nemen die hun helpen hun expertise neer te gaan zetten als een huis.
Als zij dat niet hadden gedaan, dan zou jij ze hoogstwaarschijnlijk niet eens kennen.
Tijd voor je lijst.
3 ondernemers die hun expertise echt ownen.
Wees ook nu weer zo uitgebreid mogelijk én kijk naar wat jij gaaf vindt en vooral ook super leuk lijkt om te doen!
Dat is namelijk ook iets waar jij naartoe kunt werken … terwijl je je fun gaat volgen.
Het thema is van vandaag is niet voor niets: follow your fun!
Let op: de lijst is niet bedoeld om te kopiëren.
Die is bedoeld om ideeën op te doen.
Om te onderzoeken wat jou echt heel leuk lijkt.
Te experimenteren wat past bij jou.
Tijdens jouw expert-contentreis
Morgen heb je een dag vrij en kun je bijwerken wat je nog wil bijwerken.
Zaterdag om 16.30 is de afsluitende live waarin ik je laat zien wat mijn Unieke Expert Marketingcode is en hoe jij ook die van jou ontdekt.
Veel succes vandaag weer, en veel plezier!
Marianne